4 Ocak 2014 Cumartesi

HEPİMİZ MAREK OLSBERG'İZ





Marek Olsberg Sendromu diye bir şey duydunuz mu?

Yorulmayın. Yok böyle bir şey, şu anda yazarken uydurdum.

Marek Olsberg kimdir biliyor musunuz?

Dünya çapında bir piyanist. 50’li yaşlarda. 7 yaşından beri ömrü bir kentten diğerine konserler vererek geçmiş.

Olay gecesi, Berlin Filarmoni Orkestrası eşliğinde Beethoven’ın “Hammerklavier” adıyla bilinen 29 no.lu Piyano Sonatı’nı çalarken, birden, konserin ortasında durur, Steinway’inin kapağını yavaşça kapatır (kapak denir inşallah!), herkesin duyabileceği gibi ‘İşte bu!’ der, yavaşça kalkar ve çekip gider.

Orkestra şefi ne yapacağını bilemez, müzisyenler ve dinleyiciler şaşkındır. Ve kızılca kıyamet kopar.

Bir piyanist parçayı ortasında kesip gitti diye değil.

Seyirciler arasında bulunan-bulunmayan kadınlı erkekli 12 kadar insanın hayatı, bu küçük skandal sebebiyle allak bullak olur.

Mesela Esther, konser yarıda kesildiği için erken dönünce evde kocasını bulamaz, merak eder, e-postalarına bakar ve başka bir kadınla ilişkisi olduğunu anlar.

Johannes konsere gidiyorum diye otelde buluştuğu eskort kızın eski ortağının kızı olduğunu anlar. Üstelik karısı ‘Konser nasıldı?’ diye sorunca, haberleri dinlemediği için ‘Çok güzeldi’ cevabını verir ve kaçamağı ortaya çıkar.

İsviçreli yazar Alain Claude Sulzer Aus den fugen adlı romanında, özetle “insanın hayatı hiçbir zaman umduğu yolu tutmaz; bazen en büyük felaketler en büyük mutluluklardan doğar; ama bazen de büyük acılar gerçek bir mutluluğa dönüşebilir” demek istiyor okurlarına.

*

Peki ben niye bu kitaptan söz ediyorum ve Marek Olsberg Sendromu nereden çıktı?

Yılbaşı ufukta görününce genelde insanlar hayatlarında bazı küçük büyük değişiklikler yapmaya karar verirler.

(Küçük diye küçümsemeyin sakın: En zor değişiklik, en küçük değişikliktir.)

Bu sene de hiçbir şey değiştir(e)meyeceklerini bile bile.

Zaten aldıkları ‘kesin’ (!) kararları 1 değilse 5 Ocak’ta unuturlar gider.

Ama her çalışanın gönlünde bir gün ceketini alıp / kapıyı vurup / müdürün suratına tükürüp (çıkışın şiddeti çalışan memnuniyetine göre değişir) gitmek hayali yatar,

En bürokratımız bu hayali emeklilik şeklinde görür.

En yatırımcımız en azından hayalinde kendi işini kurar.

En hayalperestimiz büyük ikramiyeyi görür rüyasında.

En gerçekçimiz ‘hayali bile iyi geliyor insana...’ diye teselli bulur.

Ama her birimizin gönlünde, bir gün, bilgisayarı kapatıp ‘İşte bu!’ diye, veda bile etmeden çekip gitmek yatar.

Her sene 2 Ocak, işte bu yüzden, bilip de inanmak istemediğimiz çaresizliğimizle, umutsuzluğumuzla yüzleşmek ve yenilgiyi kabullenmek zorunda olduğumuz hüzünlü bir gündür.

Ama dert etmeyin, insan çok güçlü bir canlı, beyniniz çok gerçekçi bir organdır.

3 Ocak’ta tekrar raya girer ve (aklınızın sessiz bir köşesinde, sönmeyen, beklenmedik bir ‘makas’ umuduyla) gene yola koyulursunuz.

Lokomotifin sizi sürüklediği yere doğru.

Ki insanın hayatı hiçbir zaman umduğu yolu tutmaz...







Not-1 - Şimdi siz merak edersiniz: Marek Olsberg gece, Berlin sokaklarında (edebiyatçıların dediği gibi) saatlerce amaçsız bir şekilde yürüdükten sonra bir piyano-bara girer; burada karşılaştığı genç bir erkek için piyanonun başına oturur, tabii bütün müşteriler susup onu dinler… vs. Okumak isteyen varsa ‘gazeteci katil sendromu’ yaratmayalım.


Not-2 - Şimdi siz ‘gazeteci katil sendromu’ nedir, onu da bilmezsiniz. 35-40 yıl kadar önce, bir arkadaşımı As Sineması’nın kapısına bıraktım. İnerken, o zamanların klasik esprisi ‘Gazeteci katil’ deyiverdim. Arkadaşım filmin sonunu söyledim diye benimle haftalarca konuşmadı. Oysa bir aşk filmiydi, ne gazeteci vardı ne de cinayet.


Hürriyet-İK, 05.01.2014



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder