30 Haziran tarihli gazetelerde haberdi, Cemil Çiçek müjdeliyordu:
‘Devlet artık, 'Git savcılıktan temiz kağıdı getir' demeyecek; (vatandaş) internetten kendisi bakacak!’
Amin, diyoruz yürekten!
Geçen yıl, temiz kağıdı almak için geçen Adliye'ye gittiğimde, Devlet'in vatandaşa gösterdiği dikkat ve şefkat gözlerimi yaşartmıştı.
Şişli Adliyesi'nde eskiden temiz kağıdı üçüncü kattan alınırdı.
Gişenin giriş katına indirildiğini görünce, memura sordum:
- Eskiden üçüncü kattaydınız?
- Vatandaş in-çık yapmasın diye burada indirdik.
- Vallahi helal olsun kim düşündüyse.
Kimliğimi uzattım.
- Bi'tane matbu dilekçe formu dolduracaksın, dedi memur.
- Öyle mi? Nereden alacağım boş formu?
- Çay ocağında satıyorlar.
- Çay ocağı nerede?
- Üçüncü katta!..
*
Bir gazeteci arkadaşıma vergi dairesinden bir tebligat geldi. Bağcılar'dan kalkıp ta Erenköy'e gitmeden evvel, telefon edip bilgi almaya çalıştı. Çok çalıştı, çünkü kolay olmadı. Neticede, konuyu bilen birine ulaştı ve niye vergi dairesine çağrıldığını öğrendi:
- Vergi barışı hakkında mükellefi bilgilendirmek için buraya davet ediyoruz.
- Güzel bir girişim. Oraya gelmesem olmaz mı?
- Hayır buraya gelip, imza etmeniz gerekiyor...
- Bir e-mail atsanız, faks göndersem?
- Size zahmet, buraya kadar geleceksiniz.
- Yani devlet vatandaşa döverek hizmet götürüyor, öyle mi?
- ...
*
Oğlumun vatandaşlık numarasını bulmak için TC Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü'nün internet sitesine girdim.
En az yirmi deneme yaptım.
Site, her seferinde bir türlü ‘bahane’ buluyor bana cevap vermemek için.
Bir bilene sordum.
‘Çok sorgulayan olduğu için adam gibi çalışmıyor site’ dedi.
Peki ne yapmam lazım?
‘Siteye, gece geç saatte, yahut cumartesi pazar günleri girersen belki...’
Denedim, bu bile fayda etmedi...
*
Pasaport müracaatını polisin internet sitesi üzerinden yapan meslektaşım ve arkadaşım Mine Kılıç'ın başına gelenleri konu ettiğim bir yazıyı şöyle bitirmiştim:
‘Alt tarafı 5 haftada cevap geldi diye bir sürü tantana...
Bunlar olmadan vatandaş vatandaşlığını, memur üstünlüğünü, Devlet büyüklüğünü nasıl bilecek?
Sen şimdi e-Devlet deyince bunu elektronik-Devlet sanırsın.
Değil!
eeeee-Devlet bizimki!
İllallah Devlet yani!’
(Hürriyet-internet, 2 Eylül 2004)
*
Niyet, hatta iyi niyet yeterli değil.
Bürokrasinin azaltılması, kamu icraatının (hem icra edenler hem faydalananlar tarafından) vatandaşa hizmet olarak algılanması uzun bir süreç. Bir zihniyet devrimi.
Ayrıca bu sadece kamu sektörü için de geçerli değil. Pek çok özel sektör şirketinin, çalışanına, hatta müşterisine bakışını çağa uydurması gerek...
Serdar Devrim, Hürriyet-İK 13.09.2009
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder